Tuesday, November 16, 2010

7 Cara Kurangkan Lemak Dalam Diet Harian

1.    Lemak harus membekalkan kurang daripada 30 peratus daripada jumlah kalori harian. Pilih daging tanpa lemak, ayam tanpa kulit, ikan dan produk tenusu yang rendak lemak. Juga, kurangkan mengambil mentega atau makanan yang diperbuat daripadanya serta mayonis, campuran salad dan makanan bergoreng.

2.    Kekalkan pengambilan protein secara sederhana. Protein harus menyumbang sebanyak 12 peratus daripada jumlah kalori harian. Pilih sumber yang rendah lemak. 

3.    Elak pengambilan gula secara berlebihan. Gula adalah sumber kalori yang 'kosong' dan banyak makanan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi juga tinggi dengan kandungan lemak. 

4.    Hadkan pengambilan makanan yang banyak lemak tepu. Makanan jenis ini banyak didapati dalam produk haiwan yang merangsang paras kolestrol darah dan memiliki kesan kesihatan yang buruk. Ia harus membekalkan kurang daripada satu pertiga kalori yang dihasilkan oleh lemak.

5.    Kekalkan pengambilan kolestrol di bawah 300 miligram setiap hari. Kolestrol hanya didapati dalam produk haiwan seperti daging ternakan, produk tenusu dan kuning telur. 

6.    Kekalkan pengambilan kalsium yang berpatutan. Kalsium adalah perlu untuk menguatkan tulang dan gigi. Dapatkan kalsium daripada sumber-sumber rendah lemak dan dadih rendah lemak.
7.    Makan makanan yang kaya dengan karbohidrat kompleks. Karbohidrat harus menyumbang sekurang-kurangnya 55 peratus daripada jumlah kalori harian anda. Untuk memenuhi keperluan ini, banyakkan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran dan enam atau lebih hidangan biki-bijian atau kecacang tiap-tiap hari. Ia akan membantu seseorang untuk memperoleh 20 hingga 30 gram serat diet yang diperlukan setiap hari serta membekalkan vitamin dan galian yang penting.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...