Wednesday, July 4, 2012

Tip Perolehi Kulit Sihat

Keadaan kesihatan kulit sebenarnya mencerminkan keadaan kesihatan tubuh seseorang. Kulit perlu dijaga dan dirawat untuk mengekalkan kesegaran, kelembapan dan kesihatan. Caranya tidaklah sesukar yang disangka, ia boleh dijaga dengan amalan-amalan sihat setiap hari.

1.   Perbanyakkan minum air. Dengan meminum air sekurang-kurangnya lapan gelas sehari, boleh mengelakkan dihidrasi yang mengakibatkan hilangnya kelembapan kulit

2.   Bersihkan wajah. Hal ini wajib dilakukan. Bersihkanlah kulit sekurang-kurangnya dua kali sehari, setiap pagi dan malam sebelum tidur. Setelah itu, sapukan penyegar untuk membuang minyak, habuk, kotoran dan sisa solekan yang tertinggal. 

3.    Sesuaikan produk pelembab dengan jenis kulit. Jangan sembarangan menggunakan pelembab kerana keadaan kulit anda menentukan khasiat akhir formula yang dimiliki oleh pelembab itu sendiri. 

4.    Elakkan sinar matahari terus ke kulit. Kulit yang terdedah kepada sinar matahari secara langsung dalam jangka waktu tertentu akan menyebabkan gangguan kulit seperti kedutan, belang, bintik hitam dan kanser kulit.

5.     Jangan ragu-ragu untuk mendapatkan nasihat pakar kulit. Pendapat dan pandangan pakar kulit akan menyelamatkan keadaan kulit anda. 

6.     Jaga pola makan yang sihat. Pengambilan makanan yang seimbang dan cukup zatnya membantu menyihatkan kulit. Makanan bergoreng atau berminyak dan yang dibakar sedikit sebanyak merangang zat karsinogen yang menyebabkan proses radikat bebas pada tubuh yang akhirnya akan menyebabkan penuaan pra matang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...