Sunday, July 1, 2012

Makanan Berdasarkan Jenis Kulit Wajah

Bagaimana caranya untuk memilih makanan mengikut jenis kulit iaitu kulit kering, berminyak dan sensitif? Berikut disenaraikan panduan yang boleh diikuti dalam memilih makanan yang sesuai mengikut jenis kulit masing-masing:

Kulit Kering

Lazimnya, kulit kering agak kasar permukaannya. Untuk melembutkannya, penambahan kandungan vitamin A adalah penting kerana ia mampu memperlambatkan proses penuaan dan mengurangkan cela. Selain daripada mengamalkan pengambilan bayam dan lobak merah, produk tenusu (seperti mentega, keju dan susu), kekacang serta biji-bijian adalah sumber baik Vitamin A

Pun begitu, makanan pedas atau berempah akan menyerap lembapan pada kulit dan menjadikannya kasar. Jesteru, elakkan memakan makanan pedas dan berempah ini selain makanan yang masin atau terlalu banyak daging. Daging mengambil masa yang lama untuk dicernakan dan ia menggunakan peredaran darah semasa proses pencernaan tersebut. Hal ini seterusnya akan mengakibatkan kekurangan ketahanan badan.

Banyakkan pengambilan air dan buah-buahan. Antara 50% hingga 70% badan kita mengandungi air dan kekurangannya akan mengakibatkan kemunculan kedutan pada wajah atau menampakkannya lebih ketara.

Kulit Berminyak

Vitamin B adalah makanan terbaik untuk mereka yang memiliki kulit berminyak. Daging lembu dan hati kambing adalah contoh makanan yang mengandungi Vitamin B selain belut, rumpai laut, susu, keju, kuning telur dan nasi.

Elakkan pengambilan lemak dan gula yang banyak kerana ia tidak baik untuk kulit yang berminyak. Makanan bergoreng, biskut, coklat atau gula-gula juga akan memburukkan lagi masalah jerawat pada kulit.

Amalkan gaya hidup yang sederhana iaitu tidur dan makan dengan baik. Kulit berminyak biasanya didapati berdasarkan genetik, tetapi dalam kebanyakkan kes, ia berpunca daripada tabiat pemakanan yang tidak seimbang, stress atau kurang tidur. 

Kulit Sensitif

Pisang, telur, susu, sebahagian daging, ikan dan hati adalah antara makanan yang efektif untuk kulit sensiif. Manakala makanan yang terlalu pedas hanya akan merangsang dan membuatkan kulit berasa panas.

Meminum teh herba seperti schizandra atu teh buah Cina lycium yang mengandungi bioflavanoid kerana ia berperanan menguatkan saluran darah dan sangat baik untuk mereka yang lemah kapilarinya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...