Friday, July 13, 2012

Info Pemakanan : Tentang Koko, Teh Herba dan Susu

Koko Lebih Baik Daripada Teh

Penyelidik dari University Hospital of Cologne di Jerman telah melakukan ulangkaji terhadap 10 ujian yang telah diterbitkan sejak tahun 1966 iaitu ujian untuk melihat perubahan pada tekanan darah antara pengambilan koko dengan teh. Penyelidik ini mendapati pengambilan makanan yang tinggi kandungan koko mampu merendahkan tekanan darah manakala pegambilan teh tidak memberikan apa-apa kesan. Bahan yang ada pada koko iaitu 'polyphenol' dan 'procyanids' dipercayai lebih membantu mengurangkan risiko penyakit jantung berbanding 'flavonoids' yang ada pada teh. Kajian ini telah diterbitkan dalam Achives of Internal Medicine pada April 2007.

Teh Herba Semasa Hamil

Ada sesetengah teh herba selamat untuk diambil semasa hamil. Ini termasuklah kulit buah-buahan sitrus, halia, lemon, kulit oren dan juga 'rose hip'. Walaubagaimanapun, ada teh herba yang mengandungi bahan farmasological yang diketahui mampu mengganggu kandungan. Teh 'chamomile' misalnya diyakini boleh menimbulkan kesan buruk pada uterus. Oleh itu, pengambilan teh ini sangat dilarang. Oleh sebab terlalu banyak teh herba yang dijual di pasaran dan tidak ada polisi khas untuk mengklasifikasikannya, lebih baik ibu hamil mengambilnya secara berkadar atau lebih tepat, usah ambil langsung. 

Minum Susu Atasi Rambut Gugur

Rambut terhasil daripada protein keratin. Jadi tidak hairanlah jika protein daripada produk tenusu mampu menyokong pertumbuhan rambut. Kebanyakkan susu diperkayakan dengan Vitamin A. Inilah vitamin penting untuk mengelakkan rambut gugur kerana masalah rambut gugur sebenarnya berpunca daripada kekurangan Vitamin A

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...