Monday, July 9, 2012

6 Kuasa Semulajadi Untuk Kulit

Penjagaan kulit badan terutamanya kulit wajah dengan menggunakan sumber semulajadi seperti tumbuhan, herba, buah-buahan dan makanan. Pastinya tidak salah untuk mencuba dan kosnya juga lebih murah. Berikut adalah 6 kuasa semulajadi untuk kesihatan kulit :

1.    Kuasa Lidah Buaya
Lumurkan pati lidah buaya asli ke seluruh wajah bagi mengatasi kekeringan kulit. Patinya kaya dengan kuasa menyegar dan mampu menyejukkan kulit dengan bahan pelembab semulajadinya.

2.    Nikmat Mandian Susu Buat Tubuh
Mandian susu adalah cara paling efektif untuk merawat kekeringan kulit tubuh. Resipinya mudah iaitu hanya tambahkan susu tepung asli bersama minya badam dan titisan madu ke dalam mandian air suam. Rendamkan tubuh selama 30 minit dan lakukan sebanyak tiga kali seminggu. 

3.    Hadiahkan Kulit Secawan Teh
Minuman teh herba seperti 'chamomile' dan pudina mampu membantu mencantikkan tekstur kulit dari dalam.

4.    Bijiran Oat vs Bintik Hitam?
Cuba dulu, baru ketahui pemenangnya! Campurkan bijiran oat bersama dengan sedikit perahan pati lemon dan minyak zaitun. Kacau sehingga sebati. Kemudian, jadikan bancuhan itu sebagai scrub wajah. Bilas dengan air suam. Lakukan sebanyak tiga kali seminggu secara konsisten bagi melihat hasilnya!

5.    Pati Lemon Kurangkan Kesan Kulit Berminyak
Campurkan dua sudu besar pati lemon ke dalam air suam dan beberapa titis cuka. Kemudian, rendam dan perah kapas wajah kedalamnya sebelum disapu pada wajah. Biarkan wajah kering seketika sebelum menggunakan sebarang produk wajah atau kosmetik yang lain. Amalan ini dapat membantu mengurangkan kesan kulit wajah berminyak malah turut membantu mengurangkan masalah kekerapan berpeluh.

6.    Herba Untuk Wajah
Campurkan satu sudu besar herba 'saffron' bersama dua sudu besar madu. Kacau hingga sebati dan sapukan pada wajah. Ia dapat membantu mengurangkan kesan bintik hitam pada wajah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...