Friday, June 29, 2012

Info Pemakanan : Makanan Ringan - Ketahui Baik dan Buruknya

Ingin bercuti ataupun sekadar bersiar-siar bersama keluarga dan teman-teman? Pastinya pelbagai jenis makanan ringan akan dibawa bersama sebagai kudap-kudapan tatkala bersantai. Pun begitu, tidak semua daripada makanan-makanan ini menyihatkan, apatah lagi mengenyangkan.

Pengetahuan akan kepentingan kandungan dan khasiat dalam makanan-makanan yang diambil sememangnya sangat penting. Jesteru itu, sebelum singgah ke kedai untuk membeli makanan, apa kata ketahui terlebih dahulu apakah yang tersirat di sebalik makanan ini.

1.     Makanan Masin

Kerepek kentang yang disaluti rempah masin mungkin sedap dimakan tatkala melalui perjalanan jauh ke tempat percutian. Namun, makanan seperti ini mempunyai kandungan nutrisi yang rendah dan tinggi sodium atau erti kata lain, tinggi kalori. Sekiranya anda menaiki kapal terbang sodium akan menahan cecair di dalam tubuh seterusnya menyebabkan kaki bengkak.

2.     Minuman Soda/Berkarbonat

Jika anda memilih kapal terbang sebagai pengangkutan ke lokasi percutian, elakkan minuman soda atau berkarbonat. Ini kerana minuman sebegini akan menghasilkan gas di dalam tubuh. Perbezaan tekanan semasa berada di dalam udara akan membuatkan anda berasa mual dan kembung perut.

3.    Makanan Masam

Kebanyakkan perhentian rehat dan rawat (R&R) di tepi lebuhraya ada menjual aneka buah-buahan masan seperti mangga, kedondong ataupun limau. Tahukah anda bahawa rasa masam pada buah-buahan ini akan meningkatkan kandungan asid dalam badan? Hal ini boleh mengakibatkan sakit perut.

4.     Jus Manis

Jus yang manis mempunyai kandungan kalori tambahan. Ia berpotensi menambah pengambilan kalori harian melebihi sukatan yang sepatutnya. Sekiranya anda masih ingin meminum jus ini, memadailah dengan pengambilan satu gelas sahaja.

5.    Coklat dan Gula-Gula

Pengambilan coklat dan gula-gula boleh meningkatkan kandungan kalori dalam badan. Selain itu, ia juga tidak baik untuk kesihatan gigi.

6.     Minuman Kemasan

Minuman dalam kemasan lazimnya mempunyai kandungan gula dan kalori yang tinggi. Ia juga dihasilkan dengan bahan pengawet. Jesteru itu, kawallah kuantiti pengambilan minuman seperti itu.

Sumber : Majalah Rapi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...